Friday, April 24, 2009

DIA SEORANG WANITA

dia adalah seorang teman dan juga kenalanku..
aku mengenalinya hampir 3 tahun..
pertama kali aku bertemu dengannya..
nyata, aku terasa pelik dengannya..
entah kenapa..
mungkin kerana naluriku begitu pd waktu aku jumpa dgnnya ketika itu..
matanya cukup cantik..
secantik keindahan tuhan yg diciptakan kpd makhluknya..
aku mulai rapat dengnnya sewaktu
dia satu kelas denganku..
kami selalu bersama..
dan aku nmpak dia seorang kawan yg cukup setia..
bertimbang rasa..
dan boleh dipercayai..
sebolehnya aku mahu dia gembira bila berkawan dgnku..
kerana aku cukup sayang akn hubungan kami sebagai kawan..
waktu itu..
dia punya seorang adik angkat..perempuan..
umur nya cuma beza 2,3 bulan drpdaku..
dan satu kmpung dengnku..
dia berada di sebelah kelas kami sahaja..
dan dia juga kawan aku..
sehingga waktu itu aku tdk perrnah
brtnya ttg motifnya utk mngmbil
kwn sebaya sbg adk angkat..
mgkin dia selesa bgitu..

aku punya seorang junior yg begitu mengkagumi dia..
tmanku ini memang seorang yg serba boleh..
seorng atlet yg berjaya..
malah pelajar yg cemerlang..
tdk hairan jika juniorku slalu bertnya pasal dia..
sehingga satu hari..
temnku mnytkn hasrat utk mengmbil juniorku ini sbg adik angkat..
dan aku masih tdk brtnya ttg motifnya itu..
dlm fkirnku..
mgkin dia kesepian..
temanku ini memang agak kasar perangainya..
walaupun bertudung..

aku ingat lagi, bila adk angkatnya yg pertama thu yg dia
punya seorng adk angkat lagi..
hidup temanku ini huru-hara..
dlm 2, 3 buln selepas itu aku lihat..
mereka selalu bersama..
bergaduh..
memujuk..
dn mnunjukkn ekspresi muka yg ak sendiri
tdk mengerti waktu itu..
aku cuma melihat dari jauh..
memerhatikan mereka..

dan juniorku ini semakin kerap brtnya pasal kakak angktnya
kepadaku..
aku mnjadi semakin hairan..
dan mmg cukup blur..
bg seseorang spt aku..
desas-desus mngatakn yg bf temanku ini juga
smakin mendesaknya..
mnyatakn kbenaran..
apa yg berlaku??
aku tdk punya jawapan ketika itu..
semua kwnku yg lain
mnytakn keburukn temanku ini..
dan aku sntiasa diam utk itu..
krana aku tdk punya bukti utk
mnytkn yg dia itu begitu..
dan dia itu begini..
krana aku masih menggap dia
sbg seorang teman..

satu hari, aku duduk bersamanya..
melihat dia yg tdk terurus..
dan juga wajah yg tidak seceria dulu..
"apa yg terjadi?" aku bertnya penuh pngharapan..
"awk xpenah terfikir utk mnjadi saya ?" dia kembali brtnya..
aku tahu yg dia mmg cukup popular di sekolah..
aku tersenyum kecil..
"tak. saya gembira mnjadi saya". aku memberi jwpn yg lahir dr hatiku ketika itu..
dia menatap wajahku lama..mata cntiknya itu terkejut dgn knyataannya aku..
dia terdiam lama..
"awk mmg baik." ucpnya lagi..
dan dia tersenyum mekar..

selepas hari itu, aku dpt thu yg bf nya memutuskn hbungn dgn temanku..
dn kawn2ku menyisihkn dia..
dia juga selalu moody
dan jrg berckp dengn aku...
dia berada didlm dunia nya sendiri..
dan aku dpt tahu dia punya hbungn dgn adik2 angktnya..





pada ketika itu..
aku tdk tahu bgaiman utk memberi respon kpdnya..
hari2 semkin berlalu..
dia slalu di pnggil cg..
utk mnjelaskn perkara sebenarnya..
dan dia tdk pernh didenda..
krn tiada bukti kukuh..

dan aku..
hnya mampu..
memndgnya dari jauh..
memerhati sikapnya..
dan berharap agr dia brubah..

aku berpindah sekolah slpas itu..
lama-kelamaan...
ceritanya semakin aku lupakan..
tp, aku msih ingin mnjadi seorang kwnnya..
krna aku msih sygkn perhubungan kmi dulu..
sbg kawan..

sehingga lh saat ini..
dia mula menghubungi ku..
bertnya khabar..
dan aku agak terkejut..
dia msih tdk berubah..
msih spt dulu..
penmpilnnya..
suaranya..
dan dia berharap dpt berjumpa dgn aku..
aku juga begitu..

hampir 4 tahun..
aku hnya mampu utk memerhati..
aku sgt berharap slpas ini aku dapat..
membawanya kpada fitrahnya..
kerana aku tahu..


DIA ADALAH SEORANG WANITA
sepertiku..

...

2 comments:

anaklaut said...

salam..


kenangan mengusik jiwa tu..

salam..singgah..dan salam ramadan buat anda.

p/s: izinkan saya follow ur blog..

eja kejora said...

salam..

salam ramadan juga..

p/s:ok.. :-)